LOGOPEDA SZKOLNY – mgr Katarzyna Stępniowska – Frąc
Zadaniem logopedy jest:
• przeprowadzenie badań przesiewowych w celu wyłonienia dzieci z ryzyka ( diagnoza szkolna)
• prowadzenie terapii logopedycznej
• profilaktyka logopedyczna
Diagnoza logopedyczna to określony sposób postępowania badawczego, którego celem jest potwierdzenie bądź wykluczenie istnienia zjawisk logopedycznych Podstawowym celem diagnozy jest ustalenie tego, co dziecko już potrafi. Zgodnie z obowiązująca procedurą poznania każda czynność diagnostyczna musi opierać się wg kolejnych etapów. Przeprowadzana w naszej szkole diagnoza jest oparta na:
1. Badaniu wstępnym (, zapoznanie się z dokumentacją z Publicznych Poradni Pedagogiczno – Psychologicznych, wywiad, obserwacja)
2. Bezpośrednie badanie mowy
Badanie bezpośrednie jest badaniem, które określa stan faktyczny zaistniałego problemu logopedycznego. Badamy:
• funkcje połykowe
• funkcje oddechowe
• słuch fonemowy
• pamięć słuchową
• kinestezje mowy
• płynność i prozodia mowy
• orientacyjne badanie lateralizacji.
Diagnozę opieramy na fachowej literaturze.
1. Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny
2. Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się
3. Dźwięki z naszego otoczenia Rozwój mowy Logopedia
4. Bilewicz G. Kwestionariusz badania mowy.
5. Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj.
Większość badanych dzieci wykazuje bardzo rozległe i wielostopniowe zaburzenia. Posiadają kilka zaburzeń. Mały procent stanowią dzieci o jednej zaburzonej głosce w wymowie. Najczęściej spotykane u dzieci to:
– dyzartria – zaburzone wymawianie głoski „r”
– dyslalia – nieprawidłowa realizacja fonemów przy jednoczesnym uszkodzeniu aparatu artykulacyjnego ( wargi, język, zęby, podniebienie)
– zaburzone głoski z szeregu szumiącego, ciszącego, syczącego
– mowa bezdźwięczna
– niepłynność mowy (jąkanie, zacinanie)
– zaburzenia prozodii mowy (tempo, rytm, melodia)
Bardzo ważnym elementem w terapii jest systematyczne uczestnictwo dziecka. Aby dziecko chętnie uczestniczyło w zajęciach należy prowadzić zajęcia ciekawie, urozmaicać terapię stosując wiele nowoczesnych i specjalistycznych pomocy logopedycznych. Należy zwrócić uwagę na warunki w jakich odbywa się terapia. Powinno być to pomieszczenie z lustrem, jasne, warunki dostosowane do prowadzonej terapii. Taka forma terapii sprzyja szybszej korekcie wad wymowy, podnosi efektywność pracy oraz motywuje dziecko do dalszej współpracy.
Nieobjęcie dzieci z tzw. ryzyka powoduje przede wszystkim pogłębianie się wad wymowy, wpływa negatywnie na nastrój dziecka i jego stan emocjonalny (wyśmiewanie się innych), ma odniesienie w nauce – przede wszystkim czytania i pisania, przez co wpływa na poziom nauki i niepowodzenia szkolne.
Należy zwrócić szczególną uwagę na rolę rodzica jaką pełni w terapii logopedycznej. Jeżeli terapia prowadzona na terenie szkoły nie jest wspomagana przez czynne i systematyczne ćwiczenia na terenie domu – terapia nie zawsze odnosi założony cel jak i przeciąga się w czasie.
Przyczyny wad wymowy
• zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego
o nieprawidłowa budowa języka
o nieprawidłowa budowa podniebienia
o zniekształcenie zgryzu
o anomalie zębowe
o przerost trzeciego migdałka
o polipy
o skrzywienie przegrody nosowej
o przerost śluzówki nosa
• nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy
o niska sprawność języka, warg
o trudności koordynacji pracy wiązadeł głosowych z artykulacją nasady
o zakłócona praca mięśni napinających i przywodzących wiązadła głosowe
o nieprawidłowa praca zwierającego pierścienia gardłowego
o brak pionizacji języka, tzw. infantylne połykanie
• nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu
o zaburzenie analizy i syntezy słuchowej
o wybiórcze upośledzenie słuchu, obniżenie słyszalności
o zaburzenie słuchu fonematycznego
• warunki niesprzyjające uczeniu się mowy
o nieprawidłowe wzorce wymowy, nieprawidłowa atmosfera, styl wychowania i postawy rodziców
o brak stymulacji rozwoju mowy
• nieprawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego
• psychiczne podłoże dyslalii (brak zainteresowania mową innych, odczuwanie własnych wypowiedzi jako czegoś trudnego, męczącego i w związku z tym ograniczanie ich, co nie sprzyja normalnemu rozwojowi mowy)
• opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka
Na czym polega terapia logopedyczna? Stosowane ćwiczenia obejmują:
• trening sprawności motorycznej narządów mowy
• trening słuchowy w odróżnianiu dźwięków zaburzonych i prawidłowych
• trening poprawnych pozycji artykulacyjnych narządów mowy
• trening artykulacji monitorowany wzrokowo, słuchowo i dotykowo
• trening doskonalenia wymowy poszczególnych głosek w warunkach izolacji oraz łączenia głosek w strumieniu mowy
• współpraca specjalisty ze środowiskiem rodzinnym
Katarzyna Stępniowska – Frąc
Szanowni Rodzice/Opiekunowie,
W Internecie istnieje wiele bardzo dobrych stron oferujących darmowe gry logopedyczne. Zachęcam do odwiedzenia poniżej podanych stron jako dodatkowego zajęcia – nastawionego na terapię – dla dzieci pozostających w domu.
Na pierwszym miejscu dla dzieci młodszych polecam serwis mimowa.pl, gdzie znajdziecie:
- gimnastykę buzi i języka z wykorzystaniem kamerki – dziecko może obejrzeć jak wykonuje ćwiczenia na ekranie komputera;
- dział zajmujący się seplenieniem – a więc szereg ciszący, syczący i szumiący;
- reranie a w nim również ćwiczenia z głoską [L];
- kappacyzm, gammacyzm czyli głoski: k, g oraz głoski [f, v, b, t];
- wspieranie mowy – ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, orientacji przestrzennej, spostrzegawczości, budowanie zasobu słownictwa i rozwijanie umiejętności językowych.
Dużym atutem tego programu jest możliwość wydrukowania materiałów dołączonych do poszczególnych ćwiczeń.
Drugim, bardzo ciekawym serwisem jest yummy.pl. W tym serwisie znajdziecie zadania wspierające terapię logopedyczną. Program jest podzielony na 3 części oferujące zadania dla przedszkolaków, uczniów i młodzieży. Z założenia służy nauce języków obcych: angielskiego, francuskiego i niemieckiego ale wersja polska stanowi świetne uzupełnienie terapii logopedycznej. W doborze ćwiczeń proponuję posługiwać się mapą strony – ułatwia to dobór ćwiczeń i nie rozprasza dziecka nadmiarem możliwości:) Moje ulubione to: ćwiczenia słowne, logiczne oraz poznawcze a także tematyczne: na Boże Narodzenie, Wielkanoc i Halloween oraz ortograficzne (dyktanda, testy online).
Kolejny zbiór dobrych merytorycznie, darmowych ćwiczeń logopedycznych on-line można znaleźć na stronie: superbelfrzy.edu.pl Polecam wartościowe ćwiczenia przydatne w terapii rerania oraz seplenienia. Są tu również ćwiczenia: gramatyczne, ortograficzne, czytanie, czytanie ze zrozumieniem.
Wybiórczo – do terapii seplenienia przydadzą się ćwiczenia ortograficzne z głoską [rz/ż] w serwisie ortografka.pl. Ciekawy zbiór zadań do ćwiczeń ortograficznych z możliwością logopedycznego podejścia:)
Znakomitym programem, przygotowanym przez profesjonalistów, doskonałym pod względem merytorycznym jest afast.pl. Program jest przeznaczony do terapii afazji sensorycznej, motorycznej i mieszanej. Można zastosować go jako wsparcie w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Kolejnym wartym polecenia programem z grami edukacyjnymi jest pisupisu.pl Program przeznaczony dla uczniów młodszych i starszych. Dużo reklam – przez to nawigacja nieco utrudniona ale ciekawe i dobre merytorycznie zadania. Szczególnie polecam dla starszych uczniów zadania dotyczące omawianych lektur, gramatyczne, ortograficzne oraz zabawy słowne.
Kolejna propozycja to platforma: wordwall.net w jej zasobach znajduje się w tym momencie 253 ćwiczenia pod hasłem: logopedia. Znajdziecie tu państwo także ćwiczenia na dykcję, łamańce językowe, ćwiczenia języka polskiego (gramatyka, ortografia, budowanie wypowiedzi).
Mam nadzieję, że moje propozycje pomogą Państwu w wolnym czasie urozmaicić i wzbogacić ćwiczenia logopedyczne. Polecam serdecznie!
ZABAWY WZBOGACAJĄCE SŁOWNICTWO I ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ BUDOWANIA ZDAŃ
Dzieci w okresie wczesnoszkolnym zaczynają włączać mowę do działania. Zaczynają doskonalić swoje umiejętności do komunikacji z rówieśnikami w zespole klasowym. Zaczyna się także stopniowo pojawiać mowa pisana, która wraz z mową ustną wzajemnie na siebie oddziałuje.
W okresie wczesnoszkolnym warto zadbać o kilka aspektów składających się na mowę, a mianowicie:
- rozumienie mowy
- zasób słów
- rozwój mowy spontanicznej
- formy gramatyczne
- umiejętność powtarzania
Poniżej przedstawię kilka gier i zabaw, które śmiało można wykorzystać w ramach urozmaicenia codziennych zajęć z dzieckiem. Propozycje ćwiczeń realizować możecie na spacerze, a nawet podczas podróży samochodem, gdyż do ich realizacji nie potrzebne są Wam żadne materiały.
Zabawy wzbogacające słownik dziecka
1. Umiejętność wyodrębniania głosek i sylab w wyrazie
2. Pierwsza osoba wymyśla słowo np. ciuchcia, druga osoba ma za zadanie wymyślić słowo, które rozpoczyna się ostatnią sylabą poprzedniego – w tym przypadku cia – ciasto.
ciuchcia – ciasto – stonoga – gaśnica – calineczka (…) aż do wyczerpania
3. Innym wariantem powyższej zabawy jest dobieranie par wyrazów o tej samej tematyce np. lokomotywa – wagon
4. Trzecim wariantem zabawy jest wyszukiwanie słów rozpoczynających się ostatnią głoską poprzedniego słowa np. sznurek – kaktus – słuchawki – igła – aplikacja – abażur – rabarbar (…)
5. Nieco trudniejszą zabawą jest wyszukiwanie wyrazów rymujących się np. krowa – sowa, samolot – wodolot, niebieski – pieski.
6. Dla dzieci znających litery polecam zabawę polegającą na wyszukiwaniu wyrazów ukrytych w innych wyrazach. Wystarczy zapisać na kartce papieru wyraz np. makaron, a dziecko po jego analizie ma wyodrębnić i zapisać wyraz mak.
7. Umiejętność wyszukiwania synonimów i antonimów
8. Znajdywanie przeciwieństw (ważne, aby były to słowa mniej oczywiste) np. puszysty – ugnieciony, wypukły – wklęsły, miękki – szorstki.
9. Łączenie dwóch wybranych cząstek słów i odczytywanie całości np. stu – lecie, sto – noga, ul – Ewa, list – opad.
10. Wyszukiwanie słów w obrębie jednego tematu z użyciem odpowiedniej formy gramatycznej np.:
- Wyremontowałam salon i mam zamiar wstawić do niego nową (szafę, komodę, lampę, kanapę).
- Kwiaciarka przygotowała dla mnie piękny bukiet składający się z (bratków, stokrotek, tulipanów, irysów).11. Wyszukiwanie słów o tej samej nazwie, jednak oznaczających coś innego np.:
- Zamek – królewski, w kurtce, w drzwiach
- Golf – gra, bluzka
- Blok – budynek, rysunkowy
- Paluszek – element dłoni, do jedzenia
12. Tworzenie rodziny słów np. kwiat – kwiatek, kwietnik, kwiecisty, kwitnąć.
Rozwijanie umiejętności budowania zdań
W trakcie poniższych zabaw dziecko nauczy się stosować reguły, a także wykształci umiejętność stosowania poprawnych form gramatycznych. Dla wielu dzieci tworzenie zdań złożonych stanowi ogromny problem, dlatego warto w porę podjąć odpowiednie kroki.
1. Ułóż zdanie, w którym wszystkie słowa rozpoczynają się tą samą głoską:
- Alicja angażuje Adama.
- Janek jadł jabłko.
- Daniel dał Danucie dwa diamenty.
- Witek widział Wiesława wyrywającego wierzbę.
- Zenek zepsuł Zbyszkowi zabytkowy zegarek.
2. Druga zabawa polega na rozwijaniu zdania o kolejne słowa:
- Janek je. Janek je soczystego arbuza. Janek je soczystego arbuza, którego mama kupiła na rynku.
- W zlewie. W zlewie stoją naczynia. W zlewie stoją naczynia, których Franek nie umył. W zlewie stoją naczynia, których Franek nie umył po obiedzie.
3. Łączenie dwóch zdań spójnikami: ale, bo, ponieważ, gdyż np.:
- Boli mnie głowa, ponieważ …
- Nie byłem dzisiaj w szkole, bo …
- Moja babcia była dzisiaj zdenerwowana, gdyż …
- Stłukłem talerz, ale …
4. Kolejną propozycją jest wymyślenie zdania głównego:
“Mama Antka nie pozwoliła mu zabrać kota Filemona na spacer.”, a następnie ułożenie do niego jak największej ilości pytań:
- Dlaczego mama Antka nie pozwoliła zabrać kota na spacer?
- Jak nazywał się kot?
- Kto nie pozwolił Antkowi zabrać kota? (…)
A następnie cało zdaniowych odpowiedzi do pytań;
Dlaczego mama Antka nie pozwoliła zabrać kota na spacer?
- Mama Antka nie pozwoliła zabrać Filemona na spacer, ponieważ bała się, że kot ucieknie.
Jak nazywał się kot?
- Kot Antka miał na imię Filemon.
Kto nie pozwolił Antkowi zabrać kota?
- Antek nie otrzymał pozwolenia od mamy na zabranie kota na spacer.
5. Można podjąć próbę ćwiczeń polegających na odmianie przed przypadki. Dziecko wymyśla słowo np. żółw a następnie odmienia je przez przypadki;
- Kto? Co? – żółw
- Kogo? Czego? (nie ma) – żółwia
- Komu? Czemu? (się przyglądam) – żółwiowi
- Kogo? Co? (widzę) – żółwia
- Z Kim? Z Czym? (idę) – z żółwiem
- O kim? O czym? (mówię)- o żółwiu
- (O!) – żółwiu
6..Zabawa w zadawanie pytań. Jeden z graczy wybiera jeden z przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu, a nie podaje na głos jego nazwy. Zadaniem drugiego gracza jest tak formułować pytania, aby jak najszybciej odgadnąć jaki przedmiot wybrał przeciwnik. Na pytania można odpowiadać tylko TAK lub NIE.
– Czy jest to przedmiot z drewna? NIE
– Czy można na nim siadać? TAK
– Czy znajdują się na nim poduszki? TAK (…)
Patrycja Kolasa – logopeda szkolny.