Jednym z podstawowych celów projektu „Szkoła współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”, do którego przystąpiliśmy 18 października 2013 r., jest wzmocnienie współpracy pomiędzy wszystkimi podmiotami tworzącymi społeczność szkolną: Nauczycielami, Rodzicami i Uczniami. W ramach projektu szkoła otrzymała wsparcie w postaci szkoleń i warsztatów podnoszących kompetencje w zakresie umiejętności podejmowania i podtrzymywania współpracy w szkole.
3 lutego reprezentujący Radę Rodziców Anna Łempicka i Robert Wencel oraz reprezentujący Samorząd Uczniowski Maria Turło i Stanisław Ignac wzięli udział w jednodniowym szkoleniu, a przedstawiciele Rady Pedagogicznej Ewa Ryzner i Karina Koszela w dwudniowym szkoleniu w dniach 3-4 luty. Szkolenie dla dyrektorów i nauczycieli miało na celu wyjaśnienie znaczenia roli oraz praw rodziców i uczniów w życiu szkoły oraz przygotowanie do ich aktywnego w nim uczestnictwa. Uczniowie wzięli udział w szkoleniu dotyczącym uprawnień i sposobów działania samorządu uczniowskiego oraz zasad skutecznej współpracy w ramach samorządu, jak również z nauczycielami i dyrekcją oraz rodzicami. Natomiast dla rodziców odbyło się szkolenie z zakresu uprawnień rad rodziców, praw rodziców w szkole, dobrych praktyk działań rodziców w przestrzeni szkolnej oraz zasad skutecznej współpracy z dyrekcją.
Z tego szkolenia wszyscy reprezentanci wrócili z ważną misją do spełnienia. Musieli przeprowadzić na terenie szkoły debaty na temat stanu i barier rozwoju współpracy w szkole. W trakcie tych debat, organizowanych oddzielnie dla każdej z grup: uczniów, nauczycieli, rodziców, uczestnicy poszukiwali odpowiedzi na podstawowe pytanie: „Co powinno się zmienić, żeby zarówno uczniowie jak i rodzice chcieli się angażować w życie szkoły, byli aktywni, mieli poczucie wpływu i dobrze się czuli w NASZEJ SZKOLE?” Dzięki temu wszystkie podmioty tworzące społeczność szkolną miały możliwość przedstawienia swojego widzenia aktualnego stanu szkoły i istniejącej w niej współpracy, a także wyrazić swoje oczekiwania względem niej i propozycje zmian. Debaty umożliwiły wzajemne zrozumienie się i doprowadziły do wysunięcia wielu ciekawych i istotnych dla dobra szkoły wniosków.
Zespół szkolny został zaproszony z rezultatami debat na warsztaty, które służyły zaprojektowaniu i wdrożeniu działań, ułatwiających współpracę i większe uczestnictwo rodziców i uczniów w życiu szkoły, i odbyły się 19.03.2014 r. w Opolu. Na warsztatach oprócz dzielenia się wnioskami z debat, uczestnicy wypracowali wspólnie zasady współpracy, wykonali kolarz wymarzonej szkoły oraz stworzyli listę wspólnych działań, jakie chcieliby podjąć w szkole. Tym razem wrócili z innym zadaniem do wykonania. Spośród listy wspólnych działań wybrali na razie jedno priorytetowe, które muszą zrealizować do kolejnych warsztatów. Na razie więc nasi reprezentanci zobowiązali się podjąć działania przygotowujące do powołania Rady Szkoły. Ostatecznie jednak wspólna praca rodziców, uczniów i nauczycieli w trakcie warsztatów oraz pomiędzy nimi na terenie szkoły zaowocuje opracowaniem Szkolnego Programu Aktywnej Współpracy.
Napawa optymizmem fakt, że wszystkie podmioty reprezentujące naszą szkołę w projekcie wykazują się dużym zaangażowaniem i pomysłowością, gdyż przyświeca im wspólny cel – dobro szkoły i całej jej społeczności.
Karina Koszela