Czym tak naprawdę jest zabawa? To czas wolny dla dziecka, kiedy dziecko swobodnie i zależnie od własnych potrzeb spędza swój czas. Jest to wrodzona potrzeba każdego dziecka, które dobiera sobie i miejsce i zabawkę. Nie zawsze musi to być plac zabaw, może to być ogródek, kuchnia, podwórko przed domem. Zabawa może być towarzysząca lub samotna. Jednak samotności nie należy kojarzyć z czymś negatywnym, a wręcz odwrotnie. Kiedy dziecko nie ma towarzysza do zabawy jest zależne od swojej wyobraźni, co wymusza na nim samodzielne inicjowanie sobie zabawy. Dlaczego to takie ważne? Ano dlatego, iż taka zabawa wymaga od dziecka bogatej wyobraźni, dużej ilości pomysłów i rozwiniętego słownictwa do danego wieku. Tak po prawdzie dziecko nie musi być otoczone ogromną ilością „ modnych” zabawek, aby móc się fantastycznie bawić. Dziecko nawet zwykłymi klockami może bawić się dłuższy czas. Zapytacie dlaczego? Ponieważ obserwując wokół życie przekłada to na swoją zabawę. Tworzy dom, pojazdy, pociągi, budowle, zwierzęta itp. Wynika to z jego doświadczeń, które do tej pory uzyskało. Prosty z tego wniosek. Jeśli pokażesz dziecku świat będzie ono przekładać to na zabawę. Dlaczego ważny jest dobór zabawek do wieku? Ponieważ zabawka edukacyjna wpływa na kreatywność dziecka, na jego fantazję, co w późniejszym wieku rozwija umiejętności jak i talenty. Bombardowanie dzieci ogromną ilością bodźców słuchowych jak i wzrokowych nie należy do najlepszej zabawy. Zabawa powinna być beztroska, ale powinna nosić znamiona nauki i pozytywnego doświadczenia. Dziecko musi czerpać przyjemność z zabawy, wtedy jest szczęśliwe. Zabawa z rodzicem lub osobą najbliższą dziecku daje poczucie bezpieczeństwa, to czas najbardziej efektywny i radosny w jego życiu. Pamiętaj, że te chwile, są najcenniejsze dla niego, to jedyne momenty kiedy to TY pokazujesz dziecku świat. Wspieraj z całych sił ten proces, zapewniając dziecku zabawki, które korzystnie wpłyną na jego emocje, zmysły, wyobraźnię i rozwój.
Zabawki, które warto żeby dziecko miało:
- klocki
- puzzle (pamiętaj o dostosowaniu ilości elementów do wieku)
- pociągi, pojazdy, tory do jazdy samochodami
- skakanki, „gumy do skakania”, hula-hop
- kręgle
- gry edukacyjne np. „5 sekund”
- gry ćwiczące cierpliwość : „Operacja, Jenga, Krzesełka”
- koraliki do nawlekania
- szachy
- warcaby
- zabawki tematyczne np. : kuchenka, sklep itp.
- przybory plastyczne – ciastolina, piasek kinetyczny, plastelina, kredki, farby, kolorowe papiery, nożyczki, klej, sznurki, koraliki
- zabawki do piasku
Nie zapominajmy o książkach, które są najistotniejszym elementem edukacji dziecka np. „Wielkie cywilizacje”
Czego należy się wystrzegać
- wszelakiej broni, wywołuje ona agresję
- telefonów
- zabawek głośnych, piszczących, które negatywnie wpływają na zmysły dziecka
- zabawek „modnych” na chwilę
- zabawek niebezpiecznych np: o ostrych kształtach
Zanim podejmiesz decyzję o zakupie dziecku zabawki pomyśl jaką wymierną korzyść ma mu przynieść w jego rozwoju.
„Tylko dzieci potrafią zatknąć kij w piasku, uznać, że jest królową i obdarzyć go miłością. (Antoine de Saint Exupery)”
Katarzyna Stępniowska-Frąc