W naszej szkole od czerwca 2013 do końca grudnia 2013r. realizowany był projekt „ Warsztaty plastyczne” w ramach Programu na Rzecz Społeczności Romskiej finansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji . Projekt ten zakładał zakup środków plastycznych w celu zapoznania uczniów romskich z różnorodnością technik i metod stosowanych w plastyce oraz aktywne uczestnictwo uczniów na zajęciach.
Prowadząca mgr Joanna Pakuła w sposób bardzo przystępny przybliżyła oraz pokazała nowoczesne techniki plastyczne, takie jak:
- praca z gliną
- qilling
- orgiami
- praca z masą solną
- technika mache – rzeźba
- decoupage
- witraże
- malowanie na szkle
Celem projektu było:
- pobudzanie do swobodnego wyrażania wrażeń i uczuć za pomocą różnorodnych form plastycznych
- rozwijanie wyobraźni, twórczej aktywności oraz ekspresji plastycznej dziecka
- rozwijanie umiejętności posługiwania się wzbogaconymi technikami plastycznymi oraz umiejętne operowanie narzędziami i materiałem
- budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy
- rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez kontakt z wytworami sztuki
- wdrażanie do dokładności, staranności i precyzji
- rozwijanie zdolności percepcji malarskich
Uczniowie aktywnie i chętnie uczestniczyli w zajęciach. Podczas zajęć stosowano pozytywne wzmocnienia. Dostosowywano zajęcia do zainteresowań i indywidualnych uzdolnień uczniów. Uczniowie czerpali radość w wykonywanych prac o czym świadczyły estetycznie i pomysłowo wykonane prace. Praca w zespole pozwoliła uczniom na zrozumienie potrzeb innych i poszanowanie dla pracy drugiego człowieka. Celem zajęć było wzbudzić poczucie własnej wartości , kształtować zdrową rywalizację i emocjonalność. Efektem projektu były wystawy na terenie szkoły, uczestnictwo w konkursach plastycznych, prezentowanie wybranych prac na stronie internetowej szkoły. W projekt aktywnie zaangażował się asystent romski – pani Magdalena Rutkowska, której talent plastyczny okazał się bardzo przydatny w realizacji projektu. Uczestniczyła ona w zajęciach pomagając uczniom zrozumieć sztukę, wywoływać u nich pozytywne emocje i uwrażliwiać na piękno.
Koordynator projektu
Katarzyna Stępniowska – Frąc