Leworęczność – powód do zmartwienia?

utworzone przez | kwi 23, 2013 | Warto przeczytać | 0 komentarzy

Dawniej nazywani mańkutami – gdzie nie przynosiło to chluby, a wręcz przysparzało kłopotu, troski i zmartwień. Dziś osoby leworęczne nie budzą już żadnych kontrowersji w społeczeństwie. Nie są szkalowani ani przez najbliższych, ani przez nauczycieli, a także i rówieśników. Traktowani są na równi z pozostałymi ludźmi. Wielu z rodziców zadaje sobie często pytanie Dlaczego moje dziecko jest leworęczne, przecież oboje jesteśmy praworęczni, nasze pozostałe dzieci też są praworęczne? Przyczyn należy upatrywać się w dziedziczeniu, ale istnieje wiele innych przyczyn jakie mają wpływ na leworęczność :

• bardzo młode matki,

• późne ciąże,

• dzieci pierworodne,

• wcześniactwo,

• ciąże i porody ciężko przebyte,

• ciąże mnogie.

Niektórzy z naukowców przyczyn upatrują we wpływie hormonu jakim jest testosteron podczas rozwoju płodu, który w sposób hamujący ma wpływać na rozwój lewej półkuli mózgu. Teoria wg Geschwinda nie jest potwierdzona i wymaga nadal wielu badań.

Kiedy leworęczność przestała być tematem tabu, zaczęto baczniej przyglądać się zjawiskom jakie współtowarzyszyły dzieciom z dominacja lewej ręki. Wielu rodzicom ten problem, spędzał sen z powiek, dlatego, iż zaczęli oni zauważać u dzieci niepokojące objawy szczególnie związane z ich nauką. Zaczęto zastanawiać się jak wesprzeć dziecko leworęczne w jego dalszym rozwoju. Kiedy głębiej wnikniemy w „rozwój ręki” okazuje się, że jest on ścisle związany z rozwojem półkul mózgowych. Co to oznacza? Mianowicie, podczas rozwoju dziecka ustala się tzw. lateralizacja. Czy ona jest i do czego nam jest potrzebna? Jest to stronność ciała, czyli większa dominacja jednej strony nad drugą, wynikająca z różnicy w budowie i funkcjach obu półkul. Dotyczy to takich sfer jak analizator wzroku, słuchu, ręki, nogi. W przypadku ręki pierwsze objawy dominacji jak twierdzi prof. Marta Bogdanowicz (psycholog kliniczny) można zauważyć już w pierwszym trymestrze życia dziecka. Jeśli chodzi o to które praworęczne czy leworęczne dziecko ujawnia dominację tutaj wiek jest zróżnicowany :

• praworęczni 2-3 rok życia,

• leworęczni 3-4 rok życia.

 

Kiedy dziecko osiąga wiek dojrzałości szkolnej, kiedy zaczyna pisać staje się jasnym, że będzie posługiwało się daną ręką, wtedy też ostatecznie ustala się dominacja w sferze manualnej.

Kiedy mówimy o lateralizacji najczęściej jest ona kojarzona z lateralizacją jednorodną czyli prawo lub lewostronna. Część naukowców twierdzi, że nieliczny odsetek ludzi stanowią osoby w 100% lateralizacji prawo lub lewostronnej. Częściej są wśród dzieci, i dorosłych osoby o niejednorodnej lateralizacji czyli takiej gdzie jeden z elementów nie współgra z innymi. np: prawe oko, lewe ucho, prawa ręka, prawa noga. Zdarza się, że lateralizacja jest nieustalona wtedy mówi się o oburęczności u dziecka. Oburęczność jest dzielona na :

• pierwotną (dziecko ma obie ręce mniej sprawne, brak jest koordynacji obu rąk),

• wtórną ( jest ona o tyle niebezpieczna, gdy na siłę dziecko leworęczne przestawimy na praworęczne- żadna ręka wtedy nie jest wystarczająco sprawna).

Jeżeli zauważymy u swego dziecka, że oburęczność utrzymuje się po 14 r.ż. oznacza to, że nieprawidłowości wynikają z niedorozwoju centralnego układu nerwowego (CUN). Jest to sygnał niepokojący w związku z tym rodzic powinien skontaktować się z terapeutą pedagogicznym, lekarzem rodzinnym i neurologiem, poradnią psychologiczno – pedagogiczną.

Na jakie trudności napotyka dziecko leworęczne?

• zmniejszona sprawność motoryczna,

• mylenie stron,

• problem ze stronnością ciała,

• mylenie liter o podobnym kształcie,

• problemy z pisaniem piórem,

• słaba kaligrafia (dysgrafia),

• problemy z opanowaniem czytania i pisania (dysleksja, dysortografia),

• zaburzenia mowy (zacinanie, jąkanie).

 

Na szczególną uwagę zasługuje tutaj :

• zaburzenia koncentracji uwagi,

• problemy z zapamiętaniem większej ilości materiału.

 

Nie tylko zaburzenia w lateralizacji wpływają na sferę intelektualną, odgrywają istotną rolę w zaburzeniach emocjonalnych dziecka.

Coraz więcej prowadzonych badań przynosi ważne informacje – dla nas nauczycieli, dla rodziców, opiekunów. Potwierdzają one, że bardzo ważnym czynnikiem jaki ma wpływ na prawidłowy rozwój dziecka jest stronność ucha. ( mowa tutaj o centralnym przetwarzaniu słuchowym o którym piszę w artykule o uwadze słuchowej ). Jak podkreślają badacze ucho ma więcej korelacji z mózgiem (mowa tu o połączeniach nerwowych). Bardzo dobrym wydaje się sprawdzenie dziecku dominacji ucha za pomocą testu dychotycznego oraz wykonanie audiogramu bilateralnego w celu uzyskania jasnej odpowiedzi. (metoda Johansen IAS) Jest zatem logicznym połączenie trzech struktur mowa – czytanie – pisanie.

Jak zatem pomagać dziecku leworęcznemu w przezwyciężaniu jego problemów:

 

• dziecko zawsze siedzi czy przy stole, czy w ławce po lewej stronie ( gdy jego współtowarzysz jest praworęczny)

• światło musi padać z prawej strony

• dziecko używa tylko takich przyborów do pisania, które się nie zamazują ( polecamy pióro kulkowe firmy PILOT z gumką )

• jeżeli dziecko ma problemy z prawidłowym chwytem zakładamy nasadki lub tez używamy tzw ergonomicznych kredek i ołówków (do chwytu trójpunktowego)

• stosujemy nożyczki dla leworęcznych

• ćwiczenia w pisaniu liter, słów muszą mieć obustronny wzór (na kartce czy w zeszycie)- chodzi o to aby dziecko widziało napisany wzór po prawej stronie, nie zasłaniając go ręką piszącą

lody…………………………………………………………………………………………………………..lody

• uczenie dziecka korzystania z pióra dopiero gdy zauważymy prawidłowy chwyt i nacisk

• kiedy pokazujemy jakąś czynność znajdujemy się naprzeciw dziecka , nie obok

• kiedy dziecko pisze nachylenie zeszytu pod kątem 30 ( można wspomóc dziecko zaznaczając na blacie (ławki, Biurka) lub na podkładce linią lub też naklejonym kawałkiem taśmy kąt nachylenia.

• wiele ćwiczeń ruchowych dłoni, ręki, nadgarstka, zwracanie uwagi na to czy dziecko ma oparte przedramię na biurku/ławce

• zwracanie uwagi na to, żeby dziecko nie rysowało całą ręką i ciałem tylko manipulowało dłonią i nadgarstkiem

Przyglądając się bacznie (wydawać by się mogło tak błahemu problemowi) rozwojowi dzieci leworęcznych odnosi się wrażenie, że troski rodziców znajdują tutaj odniesienie, jednak rola jaką spełni świadomy rodzic i świadomy terapeuta/nauczyciel będzie stanowić podwalinę do dalszego prawidłowego funkcjonowania dziecka leworęcznego w środowisku zdominowanym prze jednostki praworęczne. Nadmienić należy też istotną sprawę, jaką jest odniesienie tego zjawiska do wszystkich dzieci leworęcznych, i tutaj podkreślam fakt, że zaburzenia te nie dotyczą wszystkich dzieci leworęcznych, gdyż część dzieci rozwija się bez żadnych niepowodzeń, co daje rodzicowi pełna satysfakcję i szczęście.

Jako specjalista i jako rodzic dziecka leworęcznego polecam serdecznie pozycje z serii :

„Lewa ręka rysuje i pisze” autorstwa Marty Bogdanowicz, Małgorzaty Różyńskiej wyd. HARMONIA z Gdańska

W tych publikacjach znajdziecie Państwo wiele praktycznych ćwiczeń i wskazówek dla Waszego dziecka. Zachęcam gorąco do skorzystania.

 

Katarzyna Stępniowska – Frąc

(oligofrenopedagog, terapeuta, logopeda)

 

artykuł oparty na materiale A. Pasternak,

M. Bogdanowicz, M. J. Healeyn, S. Weber, A. D Bragdon

 

Archiwa

kwiecień 2013
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

licznik odwiedzin

2259382
Total Visitors
Skip to content