Czym jest uwaga słuchowa?

utworzone przez | kwi 23, 2013 | Warto przeczytać | 0 komentarzy

Rodzice, coraz bardziej dbają o to aby ich dzieci miały bogatszy wachlarz umiejętności. Wysyłają swe pociechy na karate, do szkoły muzycznej, na basen, na zajęcia sportowe i wiele innych. Większość z tych zajęć usprawnia dziecko fizycznie. Jak jednak zadbać i wesprzeć rozwój intelektualny dziecka? Jak sprawić, żeby dziecko bardziej koncentrowało się na zajęciach, żeby lepiej przebiegał proces uczenia się, żeby rozumiało dokładnie przekazy.

Okres wczesnoszkolny jest dla dziecka bardzo istotnym czasem jeśli chodzi o kodowanie informacji. Aby umiejętnie to wykonać u dziecka musi istnieć bardzo dobrze wykształcone centralne przetwarzanie słuchowe. Na czym ono polega i dlaczego jest tak ważne dla dziecka? Przetwarzanie słuchowe warunkuje dziecku prawidłowe nabywanie informacji, dekodowanie (rozszyfrowanie) jej oraz udzielenie odpowiedzi. Jak wiadomo słuchanie ze zrozumieniem nie jest czymś co funkcjonuje wyłacznie w wieku wczesnoszkolnym. Towarzyszy ono nam przez całe nasze życie i stanowi dość istotny czynnik w poznawaniu i rozumieniu otaczającej nas rzeczywistości. Czym objawia się zaburzenie? Jest wiele symptomów wskazujących na występowanie zaburzenia.

 

• kłopoty z koncentracją uwagi,

• nieumiejętnym skupieniu uwagi na głosie nauczyciela,

• myleniu głosek podobnie brzmiących p/b , t/d ( w piśmie jak i w mowie),

• brakiem umiejętności w konstruowaniu dłuższych wypowiedzi,

• czytaniem bez zrozumienia

• brak słyszenia w szumie (brak selekcjonowania informacji)

• nieprawidłowym graficznie piśmie

• popełnianie wielu błędów w pisaniu ( zmiany sekwencji w wyrazach np : hipopotam – hitapopam)

• trudności w nauce języka obcego

• trudności z powtórzeniem usłyszanej przed chwilą informacji

• problemy z dekodowaniem wielostopniowych poleceń

• problemy nauką chronologiczną np: dni tygodnia, daty historyczne

• dłużej zastanawiają się na odpowiedzieć

• często kilkakrotnie powtarzają sobie polecenie

Gdy dochodzi do konfrontacji pomiędzy lekarzem laryngologiem okazuje się często, iż dziecko wg wskaźników słuchu fizjologicznego ma wynik prawidłowy. Łatwo to wytłumaczyć. Słuch fizjologiczny nie wpływa na stan przetwarzania, wpływa jedynie na jakość słyszenia ( próg słyszalności danego dźwięku). Dlatego też bardzo trafnym staje się powiedzenie: słyszeć niekoniecznie znaczy słuchać. Ukazuje ono problem, iż bezpośrednio podawana do dziecka informacja będzie przez niego odebrana lecz w sposób nie istotny gdyż nie zostanie przekazana ona do układu nerwowego gdzie nastąpi jej rozszyfrowanie, co pozwoli dziecku na zrozumienie kontekstu i zapamiętanie. Dlaczego tak się dzieje? Wielu naukowców podkreśla fakt, że nauka człowieka odbywa się poprzez przyjmowanie informacji dość skomplikowanych, gdzie uwaga stanowi nadrzędną rolę. Wpływ uwagi słuchowej to nie tylko słyszenie, ale także w przypadku dzieci wczesnoszkolnych to czytanie i pisanie. Nie należy także zapomnieć o kwestii koordynacji ciała i zborności ruchów ( zmysł równowagi). Nie zostaje też obojętne dla stanów emocjonalnych dziecka. Jakie dzieci szczególnie narażone są na CAPD ( Central Auditory Processing Disordes)

• dzieci z ADHD (

• dzieci z ADD (

• dzieci nadpobudliwe

• dzieci dyslektyczne

• dzieci jąkające się

• dzieci z opóźnionym rozwojem mowy

• dzieci autystyczne

Jak definiuje się CAPD ?

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorders), to zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Centralnego Układu Nerwowego (przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej, czyli uszu).

Jak zatem pomóc dziecku? Jak w sposób optymalny zapewnić im istotę prawidłowego odbioru i poznawania świata. Można tutaj wymienić 2 metody, które w sposób radykalny mają wpływ na poprawę i wzmocnienie uwagi słuchowej.

• trening metodą JOHANSEN IAS

• trening metodą Tomatisa

Obie te metody służą stymulacji mózgu w kierunku prawidłowego odbioru sygnałów docierających do mózgu. Obie metody opierają się na zindywidualizowanych dźwiękach Christiana A. Volfa i Mozarta.

 

Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:

• Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,

• Czytanie,

• Rozumienie mowy,

• Artykulację,

• Komunikację,

• Samoocenę,

• Harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,

• Utrzymanie równowagi,

• Koordynację ruchów,

• Motorykę.

Zapraszam Wszystkich Zainteresowanych do głębszej analizy obu treningów :

 

www.johansen-ias.pl

www.tomatis.com

 

Katarzyna Stępniowska – Frąc

logopeda, terapeuta Johansen IAS

Archiwa

kwiecień 2013
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

licznik odwiedzin

2379744
Total Visitors
Skip to content