Program profilaktyki

utworzone przez | sty 25, 2011 | Bez kategorii | 0 komentarzy

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12

w Kędzierzynie – Koźlu


SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

NA LATA 2013 – 2016

SPIS TREŚCI

 

PODSTAWY PRAWNE SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
  2. Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
  4. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
  5. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
  6. Ustawa z dnia 8 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
  7. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
  8. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
  9. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
  10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i     zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
  11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej  wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
  12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

 

I  Wstęp

Wychowanie człowieka to przede wszystkim przekazywanie wartości, budowanie hierarchii wartości i przekazywanie norm moralnych i społecznych.

A działania profilaktyczne są ważne i potrzebne, ale istotna jest kryjąca się za nimi podstawa, czyli to, jaką przyjmuje się koncepcję człowieka i ku czemu kieruje się jego zachowania.

Działania profilaktyczne mają zapobiegać niepożądanym zjawiskom w rozwoju jednostki i skupiać się na przeciwdziałaniu złu. Muszą być planowe i uwzględniać wczesną profilaktykę, tzw. (mającą na celu promocję zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku inicjacji, np. nikotynowej, alkoholowej czy narkotykowej). Stanowią one rodzaj, „szczepionki” dla osób zdrowych, zwiększającej ich odporność na oddziaływanie niekorzystnych czynników.

Terenem realizacji wczesnych działań profilaktycznych jest głównie szkoła.

Realizatorami profilaktyki są wszyscy nauczyciele szkoły, stanowiący pozytywne wzorce wspierani przez rodziców i specjalistów.

 

Najważniejsze działania szkoły w zakresie profilaktyki to:

• stwarzanie przyjaznego klimatu (dobra komunikacja, osobowe relacje między nauczycielami i uczniami, nauczycielami – rodzicami, udzielanie      emocjonalnego wsparcia dzieciom szczególnie w trudnych dla nich sytuacjach);

• wypracowanie wspólnej polityki szkoły wobec palenia papierosów, budowanie dobrych relacji z rodzicami i pozyskiwanie ich jako sojuszników w  realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych, prowadzonych przez nauczycieli;

• pomoc uczniom mającym trudności w nauce;

• wczesne rozpoznawanie uczniów z grup ryzyka i kierowanie ich do pedagoga lub psychologa w celu przeprowadzenie wstępnej diagnozy;

• kierowanie uczniów zagrożonych (w porozumieniu z rodzicami) do poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej instytucji udzielającej    specjalistycznej pomocy;

• udzielanie uczniom i rodzicom informacji o specjalistycznej pomocy poza szkołą;

•szkolenie kadry pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń oraz umiejętności wychowawczych.

 

II Cele programu profilaktyki

Celem programu profilaktyki jest uświadomienie dziecku właściwych zachowań wobec współczesnych zagrożeń.

Cele jakie chcemy osiągnąć to:

1. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa uczniów.

2. Przekazanie informacji o konsekwencjach palenia tytoniu, picia alkoholu i używania środków psychoaktywnych.

3. Rozwijanie psychospołecznych umiejętności życiowych uczniów umożliwiających radzenie sobie z problemami życia codziennego i samorealizacją.

4. Kształtowanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz motywowania do podejmowania w środowisku szkolnym różnych form aktywności    zaspokajających potrzeby psychiczne, emocjonalne, społeczne i duchowe.

5. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

6. Rozszerzanie form pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.

7. Pedagogizacja rodziców

Cele są realizowane przez:

• udział w programach informacyjno – edukacyjnych

• realizację programów profilaktycznych

• udział w zajęciach alternatywnych

• udział w akcjach i kampaniach miejskich, regionalnych i ogólnopolskich

• współpracę między różnymi instytucjami, które zajmują się: wychowaniem dzieci i młodzieży, propagowaniem zdrowia, bezpieczeństwem, pomocą    rodzinom potrzebującym, pomocą w razie zagrożenia uzależnieniami, pomocą psychologiczno – pedagogiczną.

 

III  Diagnoza

Prowadzenie działań profilaktycznych w szkole jest poprzedzone diagnozą – rozpoznaniem obecnego stanu zagrożenia niepożądanymi zjawiskami w rozwoju uczniów szkoły.

 

Diagnozę opracowano w oparciu o analizę:

• obserwację zachowań uczniów w czasie zajęć i przerw

• dokumentacji szkolnej, w tym dzienników lekcyjnych, klasowych zeszytów uwag, karty wychowawczej klasy

• informacji nauczycieli o bieżących problemach wychowawczych

• indywidualnych rozmów z uczniami

• rozmów z rodzicami

• informacji z instytucji współpracujących ze szkołą

• opinii uczniów wyrażanych m.in. przez członków Samorządu Uczniowskiego

 

W realizacji programu uczestniczyć będą:

• uczniowie

• nauczyciele

• rodzice

• zaproszeni specjaliści

 

IV  Obowiązki osób odpowiedzialnych za realizację programu profilaktyki

Obowiązki Dyrektora Szkoły:

• Zakłada, że w jego szkole funkcja profilaktyki musi być spójna z funkcją wychowania.

• Posiada podstawową wiedzę w zakresie profilaktyki problemowej.

• Umacnia pozytywne relacje interpersonalne w szkole.

• Premiuje doskonalących się nauczycieli.

• Zachęca uczniów do udziału w działaniach profilaktycznych.

•Włącza rodziców do współpracy w tworzeniu i realizacji szkolnych programów: wychowawczego i profilaktycznego.

• Wspiera finansowo i organizacyjne działania profilaktyczne w swoim środowisku.

 

Obowiązki Pedagoga Szkolnego:

1. Diagnozowanie problemów wychowawczych szkoły.

2. Koordynowanie i monitorowanie przebiegu realizacji planu profilaktyczno – wychowawczego szkoły.

3. Wspieranie wychowawcy i pozostałych pracowników w realizacji zadań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z planu wychowawczego    szkoły.

4. Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu (rady pedagogiczne).

5. Praca indywidualna i grupowa z uczniami i rodzicami.

6. Propaguje treści i programy profilaktyczne.

7. Rozpoznaje potrzeby ekonomiczne uczniów .

8. Systematycznie doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki.

 

Obowiązki nauczycieli (nauczycieli wychowawców):

1. Promuje zdrowy styl życia i wartościowe formy spędzania wolnego czasu.

2. Utrzymuje osobowe relacje z uczniami (poprzez konsultacje, indywidualne rozmowy).

3. Konstruktywnie współpracuje z gronem pedagogicznym oraz pozostałymi pracownikami szkoły.

4. Doskonali się osobowościowo.

5. Dostrzega indywidualność dziecka, indywidualizuje oddziaływania.

6. Ma pozytywne relacje z rodzicami, potrafi pozyskać rodziców do współpracy.

7. Doskonali się zawodowo.

 

Obowiązki rodziców:

1. Mają dobry kontakt ze szkołą i szeroko rozumianym środowiskiem dziecka.

2. Aktywnie współpracują ze szkołą, dzieląc odpowiedzialność za podejmowane  wspólnie oddziaływania profilaktyczno – wychowawcze i opiekuńcze.

3. Zdobywają wiedzę na temat potrzeb dzieci, zagrożeń wieku dojrzewania i sposobów przeciwdziałania im.

4. Stanowią wzór osobowy – model dla dziecka.

5. Dbają o dobry kontakt z dzieckiem.

 

V  Instytucje wspierające szkołę w działaniach profilaktycznych

  • PPPP
  • Policja
  • Urząd Miasta wydział Pracy i Spraw Społecznych
  • Miejski Zarząd Oświaty i Wychowania
  • CARITAS
  • PCK
  • Wolontariat kozielski

 

VI   Efekty działań

 

1. Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy.

2. Eliminowanie zachowań agresywnych.

3. Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów.

4. Poprawa w relacjach uczeń – uczeń, uczeń – osoba dorosła.

5. Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole.

6. Wolność od nałogów.

7. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych.

8. Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętność dokonania samooceny.

9. Podniesienie poziomu świadomości występujących zagrożeń i sposobów zapobiegania im.

10. Poprawa kultury zachowań i kultury języka.

11. Podniesienie poziomu nawyków higienicznych.

12. Uzyskanie wyższej świadomości nawyków żywieniowych.

13.Wypracowanie umiejętności organizowania czasu wolnego

14. Podniesienie poziomu świadomego i umiejętnego korzystania z urządzeń multimedialnych: telefony komórkowe, komputery itp.

15. Podniesienie poziomu świadomego korzystania z Internetu i telewizji.

16.Wyrobienie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia.

 

 

VII   Ewaluacja

 

FORMY EWALUACJI:

– obserwacja

– wywiad

– rozmowy z uczniami

– rozmowy z rodzicami

– analiza dokumentów

– obserwacja i ocena zachowań uczniów i nauczycieli

 

Opracowanie i prezentacja wyników badań

 

Analiza realizacji programu profilaktyki szkoły

– sprawozdania prezentowane podczas Rad Pedagogicznych,

– spotkania z rodzicami

 

zespół do opracowania programu:

 

Bożena Mościcka-Motyka

Elżbieta Bielnicka-Moc

Małgorzata Bujak

Anna Judka

Anna Łempicka

PROGRAMY PROFILAKTYCZNE REALIZOWANE W SZKOLE

 

Nazwa działania

 

Sposoby realizacji

Wykorzystany program

profilaktyczny

 

1. Integracja uczniów w klasie i w szkole

 

  • wspólne wycieczki
  • imprezy klasowe i szkolne
  • ciekawe tematy i formy lekcji wychowawczych
  • spotkania z ciekawymi ludźmi

 

  • „Spójrz inaczej”
  • „Jak żyć z ludźmi”

 

2. Dbanie o swoje zdrowie, rozwój fizyczny i kondycję

 

  • udział w programie zdrowe odżywianie
  • udział w programie zdrowe zęby (Sanepid)
  • pogadanki z wychowawcami
  • spotkania z pielęgniarką
  • gazetki szkolne
  • imprezy szkolne i klasowe

 

  • „Radosny uśmiech- Radosna przyszłość”
  • „Walka z hałasem”
  • „Zdrowe odżywianie”
  • „Zdrowy tryb życia”
  • „Szklanka mleka”
  • „Owoce w szkole”

 

3. Dbanie o rozwój intelektualny

 

  • zajęcia dodatkowe dla uczniów zdolnych i chętnych do pracy
  • koła zainteresowań
  • praca indywidualna z uczniem zdolnym
  • rozwijanie zainteresowań
  • wspierania, motywowanie

 

  • „Więcej wiem, bo główka pracuje”

 

4. Dbanie o bezpieczeństwo ucznia

 

  • lekcje wychowawcze
  • wyjścia na zajęcia do fundacji RIAD
  • szkolenia ,pokazy, turniej z zakresu  udzielania pierwszej pomocy                               (PCK  i WOŚP)
  • spotkania z policjantem
  • gazetki, konkursy

 

  • „Bezpieczny uczeń”- program realizowany przez fundacje RIAD
  • „Ratowniczek”
  • „RATUJEMY I UCZYMY  RATOWAĆ”

 

5. Wprowadzanie dzieci w życie , odreagowywanie stresów, budowanie poczucia bezpieczeństwa.

 

  • lekcje wychowawcze
  • teatrzyki, przedstawienia klasowe
  • wystawki
  • wypracowania
  • rozmowy, dyskusje
  • spotkania z psychologiem pedagogiem- odpowiedzi na trudne pytania

 

  • „Bajkowe spotkania”

 

6. Przeciwdziałanie agresji

 

  • lekcje wychowawcze
  • zajęcia z pedagogiem
  • zajęcia z psychologiem
  • spotkania z policjantem, kuratorem sądowym

 

  • „Spójrz inaczej na agresję”
  • „Saper-czyli jak rozpoznawać agresję”

 

7. Profilaktyka uzależnień

 

  • lekcje wychowawcze
  • warsztaty z psychologiem, pedagogiem, pielęgniarką, lekarzem
  • przygotowanie gazetki szkolnej
  • spotkania z rodzicami

 

  • „Zachowaj trzeźwy umysł”
  • „Zdrowy tryb życia”

 

8. Zapobieganie przestępczości i niedostosowaniu społecznemu uczniów

 

  • lekcje wychowawcze
  • spotkania z pedagogiem szk.
  • spotkania z psychologiem
  • z policjantem
  • kuratorem sądowym

 

  • „Spójrz inaczej”

Archiwa

styczeń 2011
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

licznik odwiedzin

1815304
Total Visitors
Skip to content