SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12
w Kędzierzynie – Koźlu
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
NA LATA 2013 – 2016
SPIS TREŚCI
PODSTAWY PRAWNE SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
- Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
- Ustawa z dnia 8 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
I Wstęp
Wychowanie człowieka to przede wszystkim przekazywanie wartości, budowanie hierarchii wartości i przekazywanie norm moralnych i społecznych.
A działania profilaktyczne są ważne i potrzebne, ale istotna jest kryjąca się za nimi podstawa, czyli to, jaką przyjmuje się koncepcję człowieka i ku czemu kieruje się jego zachowania.
Działania profilaktyczne mają zapobiegać niepożądanym zjawiskom w rozwoju jednostki i skupiać się na przeciwdziałaniu złu. Muszą być planowe i uwzględniać wczesną profilaktykę, tzw. (mającą na celu promocję zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku inicjacji, np. nikotynowej, alkoholowej czy narkotykowej). Stanowią one rodzaj, „szczepionki” dla osób zdrowych, zwiększającej ich odporność na oddziaływanie niekorzystnych czynników.
Terenem realizacji wczesnych działań profilaktycznych jest głównie szkoła.
Realizatorami profilaktyki są wszyscy nauczyciele szkoły, stanowiący pozytywne wzorce wspierani przez rodziców i specjalistów.
Najważniejsze działania szkoły w zakresie profilaktyki to:
• stwarzanie przyjaznego klimatu (dobra komunikacja, osobowe relacje między nauczycielami i uczniami, nauczycielami – rodzicami, udzielanie emocjonalnego wsparcia dzieciom szczególnie w trudnych dla nich sytuacjach);
• wypracowanie wspólnej polityki szkoły wobec palenia papierosów, budowanie dobrych relacji z rodzicami i pozyskiwanie ich jako sojuszników w realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych, prowadzonych przez nauczycieli;
• pomoc uczniom mającym trudności w nauce;
• wczesne rozpoznawanie uczniów z grup ryzyka i kierowanie ich do pedagoga lub psychologa w celu przeprowadzenie wstępnej diagnozy;
• kierowanie uczniów zagrożonych (w porozumieniu z rodzicami) do poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej instytucji udzielającej specjalistycznej pomocy;
• udzielanie uczniom i rodzicom informacji o specjalistycznej pomocy poza szkołą;
•szkolenie kadry pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń oraz umiejętności wychowawczych.
II Cele programu profilaktyki
Celem programu profilaktyki jest uświadomienie dziecku właściwych zachowań wobec współczesnych zagrożeń.
Cele jakie chcemy osiągnąć to:
1. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa uczniów.
2. Przekazanie informacji o konsekwencjach palenia tytoniu, picia alkoholu i używania środków psychoaktywnych.
3. Rozwijanie psychospołecznych umiejętności życiowych uczniów umożliwiających radzenie sobie z problemami życia codziennego i samorealizacją.
4. Kształtowanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz motywowania do podejmowania w środowisku szkolnym różnych form aktywności zaspokajających potrzeby psychiczne, emocjonalne, społeczne i duchowe.
5. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
6. Rozszerzanie form pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
7. Pedagogizacja rodziców
Cele są realizowane przez:
• udział w programach informacyjno – edukacyjnych
• realizację programów profilaktycznych
• udział w zajęciach alternatywnych
• udział w akcjach i kampaniach miejskich, regionalnych i ogólnopolskich
• współpracę między różnymi instytucjami, które zajmują się: wychowaniem dzieci i młodzieży, propagowaniem zdrowia, bezpieczeństwem, pomocą rodzinom potrzebującym, pomocą w razie zagrożenia uzależnieniami, pomocą psychologiczno – pedagogiczną.
III Diagnoza
Prowadzenie działań profilaktycznych w szkole jest poprzedzone diagnozą – rozpoznaniem obecnego stanu zagrożenia niepożądanymi zjawiskami w rozwoju uczniów szkoły.
Diagnozę opracowano w oparciu o analizę:
• obserwację zachowań uczniów w czasie zajęć i przerw
• dokumentacji szkolnej, w tym dzienników lekcyjnych, klasowych zeszytów uwag, karty wychowawczej klasy
• informacji nauczycieli o bieżących problemach wychowawczych
• indywidualnych rozmów z uczniami
• rozmów z rodzicami
• informacji z instytucji współpracujących ze szkołą
• opinii uczniów wyrażanych m.in. przez członków Samorządu Uczniowskiego
W realizacji programu uczestniczyć będą:
• uczniowie
• nauczyciele
• rodzice
• zaproszeni specjaliści
IV Obowiązki osób odpowiedzialnych za realizację programu profilaktyki
Obowiązki Dyrektora Szkoły:
• Zakłada, że w jego szkole funkcja profilaktyki musi być spójna z funkcją wychowania.
• Posiada podstawową wiedzę w zakresie profilaktyki problemowej.
• Umacnia pozytywne relacje interpersonalne w szkole.
• Premiuje doskonalących się nauczycieli.
• Zachęca uczniów do udziału w działaniach profilaktycznych.
•Włącza rodziców do współpracy w tworzeniu i realizacji szkolnych programów: wychowawczego i profilaktycznego.
• Wspiera finansowo i organizacyjne działania profilaktyczne w swoim środowisku.
Obowiązki Pedagoga Szkolnego:
1. Diagnozowanie problemów wychowawczych szkoły.
2. Koordynowanie i monitorowanie przebiegu realizacji planu profilaktyczno – wychowawczego szkoły.
3. Wspieranie wychowawcy i pozostałych pracowników w realizacji zadań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z planu wychowawczego szkoły.
4. Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu (rady pedagogiczne).
5. Praca indywidualna i grupowa z uczniami i rodzicami.
6. Propaguje treści i programy profilaktyczne.
7. Rozpoznaje potrzeby ekonomiczne uczniów .
8. Systematycznie doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki.
Obowiązki nauczycieli (nauczycieli wychowawców):
1. Promuje zdrowy styl życia i wartościowe formy spędzania wolnego czasu.
2. Utrzymuje osobowe relacje z uczniami (poprzez konsultacje, indywidualne rozmowy).
3. Konstruktywnie współpracuje z gronem pedagogicznym oraz pozostałymi pracownikami szkoły.
4. Doskonali się osobowościowo.
5. Dostrzega indywidualność dziecka, indywidualizuje oddziaływania.
6. Ma pozytywne relacje z rodzicami, potrafi pozyskać rodziców do współpracy.
7. Doskonali się zawodowo.
Obowiązki rodziców:
1. Mają dobry kontakt ze szkołą i szeroko rozumianym środowiskiem dziecka.
2. Aktywnie współpracują ze szkołą, dzieląc odpowiedzialność za podejmowane wspólnie oddziaływania profilaktyczno – wychowawcze i opiekuńcze.
3. Zdobywają wiedzę na temat potrzeb dzieci, zagrożeń wieku dojrzewania i sposobów przeciwdziałania im.
4. Stanowią wzór osobowy – model dla dziecka.
5. Dbają o dobry kontakt z dzieckiem.
V Instytucje wspierające szkołę w działaniach profilaktycznych
- PPPP
- Policja
- Urząd Miasta wydział Pracy i Spraw Społecznych
- Miejski Zarząd Oświaty i Wychowania
- CARITAS
- PCK
- Wolontariat kozielski
VI Efekty działań
1. Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy.
2. Eliminowanie zachowań agresywnych.
3. Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów.
4. Poprawa w relacjach uczeń – uczeń, uczeń – osoba dorosła.
5. Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole.
6. Wolność od nałogów.
7. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych.
8. Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętność dokonania samooceny.
9. Podniesienie poziomu świadomości występujących zagrożeń i sposobów zapobiegania im.
10. Poprawa kultury zachowań i kultury języka.
11. Podniesienie poziomu nawyków higienicznych.
12. Uzyskanie wyższej świadomości nawyków żywieniowych.
13.Wypracowanie umiejętności organizowania czasu wolnego
14. Podniesienie poziomu świadomego i umiejętnego korzystania z urządzeń multimedialnych: telefony komórkowe, komputery itp.
15. Podniesienie poziomu świadomego korzystania z Internetu i telewizji.
16.Wyrobienie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia.
VII Ewaluacja
FORMY EWALUACJI:
– obserwacja
– wywiad
– rozmowy z uczniami
– rozmowy z rodzicami
– analiza dokumentów
– obserwacja i ocena zachowań uczniów i nauczycieli
Opracowanie i prezentacja wyników badań
Analiza realizacji programu profilaktyki szkoły
– sprawozdania prezentowane podczas Rad Pedagogicznych,
– spotkania z rodzicami
zespół do opracowania programu:
Bożena Mościcka-Motyka
Elżbieta Bielnicka-Moc
Małgorzata Bujak
Anna Judka
Anna Łempicka
PROGRAMY PROFILAKTYCZNE REALIZOWANE W SZKOLE
Nazwa działania |
Sposoby realizacji |
Wykorzystany program profilaktyczny |
1. Integracja uczniów w klasie i w szkole |
|
|
2. Dbanie o swoje zdrowie, rozwój fizyczny i kondycję |
|
|
3. Dbanie o rozwój intelektualny |
|
|
4. Dbanie o bezpieczeństwo ucznia |
|
|
5. Wprowadzanie dzieci w życie , odreagowywanie stresów, budowanie poczucia bezpieczeństwa. |
|
|
6. Przeciwdziałanie agresji |
|
|
7. Profilaktyka uzależnień |
|
|
8. Zapobieganie przestępczości i niedostosowaniu społecznemu uczniów |
|
|