W okresie od marca do maja 2017 r. przeprowadziłam cykl zajęć pozalekcyjnych w ramach autorskiego projektu edukacyjnego „Radość odkrywania i działania”. Zajęcia miały charakter warsztatowy. Rozpoczynały się od zajęć integrujących grupę i stwarzających pozytywną atmosferę pracy, poprzez ćwiczenia interakcyjne prowadzące uczniów do autorefleksji nad własnym stylem życia i rozwijające świadomość własnych emocji, swoich mocnych i słabych stron, wzmacniających poczucie własnej wartości, wdrażających do asertywności, a także przygotowujące do podejmowania decyzji. Wiele uwagi poświęcono także postawom pro-zdrowotnym. Każdy problem, który dzieci uświadomiły sobie podczas zabaw mających na celu prowadzić do autorefleksji, został następnie dogłębnie omówiony. Zajęcia kończyły się podsumowaniem spotkania. Oto tematyka poruszana na danych zajęciach:
I Jestem członkiem grupy
- Budowanie zintegrowanej grupy.
- Autoportret.
- Zawarcie grupowego kontraktu.
II Świadomie promuję swoje zdrowie
- Plakat promujący zdrowie.
- Prawidłowe nawyki zdrowotne.
- Uczucia własne i innych.
- Radzenie sobie ze stresem.
- Adekwatna ocena własnej osoby.
- Poczucie własnej wartości.
III Ja w relacjach z innymi
- Aktywne słuchanie.
- Komunikacja niewerbalna.
- Współdziałanie z innymi.
IV Stawiam czoło trudnym sytuacjom
- Podejmowanie decyzji.
- Zachowania asertywne.
- Własne potrzeby i dążenia życiowe.
Zajęcia warsztatowe prowadzone były różnymi technikami takimi jak: psychodrama, pantomima, gry, ćwiczenia interakcyjne, zabawy integracyjne, techniki wyobrażeniowe, relaksacja były przeplatane zajęciami plastycznymi rozwijającymi ich zainteresowania plastyczne, zapoznającymi z nowymi technikami a także odprężającymi. Cele zajęć zostały osiągnięte, ponieważ dały się zauważyć pozytywne zmiany w postawie uczniów polegające na większej świadomości konieczności dbania o swoje zdrowie zarówno fizyczne, psychiczne jak i społeczne. W 20 godzinnych zajęciach wzięli udział chętni uczniowie z klas 2-4.
Karina Koszela